Kepentingan Falsafah Pendidikan Kebangsaan terhadap perkembangan Pendidikan di Malaysia


 

Risna Binti Suardi (D20212099278)


          Berdasarkan Akta Pendidikan 1996 iaitu, “pendidikan di Malaysia ialah satu usaha berterusan ke arah  lebih memperkembangkan lagi potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk melahirkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada tuhan. Usaha ini adalah bertujuan untuk melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu pengetahuan, bertakwa kepada Tuhan, berakhlak mulia, bertanggungjawab dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberi sumbangan terhadap kemakmuran dan kesejahteraan keluarga, masyarakat dan negara”.  Hal ini menunjukkan bahawa falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK) mempunyai minat dan kebaikan terhadap perkembangan pendidikan di Malaysia.

 

          Kepentingan FPK yang pertama adalah pendidikan suatu usaha yang berterusan. Pendidikan adalah merangkumi proses pengajaran dan pembelajaran kepakaran secara khusus dan juga sesuatu yang tidak dapat dilihat tetapi lebih mendalam seperti pemberian pengetahuan, pertimbangan, kemahiran dan kebijaksanaan. Dalam membangunkan modal insan yang seimbang dari pelbagai aspek, ternyata elemen ini perlu dilaksanakan dengan jayanya. Proses pendidikan ini merupakan proses secara berterusan sepanjang hayat yang mana bermula dari pendidikan tidak formal di rumah dalam peringkat awal kanak-kanak seterusnya di prasekolah, disambungkan di sekolah rendah dan sekolah menengah dalam peringkat kanak-kanak dan remaja. Tidak terhenti setakat itu, pendidikan di Institut Pengajian Tinggi menjadi destinasi budaya ilmu seterusnya. Rasional pendidikan sepanjang hayat adalah membolehkan kita menghadapi dan menangani pelbagai cabaran dan pembangunan yang pesat, khasnya perkembangan k-ekonomi dalam teknologi maklumat dan telekomunikasi. Justeru itu, pendidikan secara berterusan ini merupakan hasrat utama Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Dengan perlaksanaan elemen ini, rakyat Malaysia akan menjadi bangsa yang berilmu dan seterusnya mampu menyahut seruan kerajaan selaras matlamat Wawasan 2020. Warganegara Malaysia akan menjadi bangsa yang bertamadun, kuat dan berjaya, memacu ekonomi negara serta pembangunan moden yang meletakkan Malaysia setaraf negara-negara maju di dunia. Semua ini bermula dengan memperkasakan ilmu secara berterusan.

 

          Elemen yang kedua adalah mengembangkan lagi potensi murid. Potensi merupakan bakat, kebolehan atau keupayaan yang ada pada seseorang individu. Mengikut kajian, setiap individu memiliki pelbagai keupayaan, bakat dan potensi seperti intelek, jasmani emosi dan rohani sejak lahirnya. Kebanyakan potensi adalah terpendam dalam kendiri. Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK) dapat menjadikan rakyat Malaysia sebagai manusia yang seimbang dan harmoni dari segi intelek (IQ), rohani (SQ), emosi (EQ) dan jasmani (PQ). Pada masa yang sama, ini juga menjadikan rakyat Malaysia yang berpengetahuan, berakhlak mulia, bertanggungjawab dan dapat memberi sumbangan kepada masyarakat dan negara. Dari segi intelek, seseorang dapat berfikir secara kritis, kreatif dan inovatif dalam hidupnya, tetapi bahkan dapat menguasai prinsip kemahiran 4M (Menulis, Membaca, Berfikir, Penyalahgunaan). Dengan kemahiran ini, masalah buta huruf dapat dikurangkan. Contohnya, melalui pendidikan yang dijalankan oleh Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK) maka ia diajarkan kepada pelajar agar pelajar menjadi berpengetahuan dan sebagainya.

 

          Elemen yang ketiga adalah membangunkan pelajar yang seimbang dan harmonis. Keseimbangan adalah penting bagi memastikan tiada mana-mana aspek yang diberi perhatian lebih dan ada pula aspek tertentu yang terabai. Pelajar yang seimbang dan harmonis merupakan insan yang berilmu pengetahuan , bertenaga mahir dan berakhlak mulia mempunyai kepercayaan kepada Tuhan, mempunyai jiwa dan fikiran yang tenteram , tubuh badan sihat dan cergas, serta kematangan emosi sosial dan rohani telah diperkembang secara menyeluruh bersepadu dan dalam tahap optimum. Pelajar yang seimbang dan harmonis potensinya adalah secara inetelek, jasmani , emosi sosial dan rohani yang telah diperkembang secara menyeluruh bersepadu dan dalam tahap optimum. Pelajar yang seimbang dan harmonis adalah individu yang memiliki kesedaran dan keinsafan terhadap tanggungjawab diri keluarga dan Negara. Pelajar ini akan sentiasa berikhtiar dan menyelesaikan pelbagai masalah yang dihadapi dan melaksanakan tanggungjawab sebagai anggota masyarakat yang berguna demi kemajuan diri, keluarga, bangsa dan Negara.

           

          Elemen yang terakhir adalah mendidik secara menyeluruh dan bersepadu. Perkembangan keempat-empat potensi iaitu intelek, rohani, emosi dan jasmani adalah bagi membolehkan penguasaan ilmu, kemahiran, nilai, budaya dan kepercayaan. Kesemua elemen tersebut diperlukan oleh manusia dalam memenuhi pelbagai keperluan kehidupannya. Oleh itu, perkembangan kempat-empatnya hendaklah dilakukan secara menyeluruh kerana kesemuanya adalah sama penting. Kesemua potensi juga hendaklah dihubungkaitkan antara satu dengan lain dan dikembangkan secara bersepadu bukannya satu persatu. Perkembangan potensi-potensi ini adalah berpaksikan prinsip ketuhanan iaitu penguasaan ilmu, kemahiran, nilai, budaya dan kepercayaan tidak boleh bertentangan dengan prinsip ketuhanan. Ini jelas menunjukkan bahawa Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK) adalah penting agar dapat mendidik secara menyeluruh dan bersepadu dalam pendidikan.

 

          Kesimpulannya, Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK) penting dalam perkembangan pendidikan di Malaysia kerana setiap struktur dan bentuk yang telah diterbitkan secara kritis oleh kerajaan dapat menjadikan negara Malaysia ini maju dalam sistem pendidikan dan selaras dengan negara-negara. Pendidikan yang diterima dan diajar oleh guru dapat melahirkan pelajar yang berkualiti dan menjadi insan yang seimbang dan harmoni dari segi intelek, semangat, emosi dan jasmani dalam mencapai visi dan misi Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK). Secara tersurat, Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK) mengandungi 2 ayat dan 69 patah perkataan tentang proses dan matlamat Pendidikan yang dihasratkan.


RUJUKAN







No comments:

Post a Comment