Impak Peranan Guru Kearah Mencapai Matlamat Pendidikan Negara.



 

Siti Zulaikah Binti Jupilep (D20212099276)


             Kejayaan sesuatu sistem atau proses secara amnya mempunyai perhubungan secara langsung dengan komponen-komponen yang terlibat dalam pelaksanaan sistem tersebut.Sistem Pendidikan khasnya di sekolah menyaksikan peranan guru memberi pengaruh dalam perkembangan dan pencapaian matlamat Pendidikan negara.


Guru sebagai sumber ilmu  pengetahuan dan kemahiran.

           


Guru merupakan insan yang terlatih dalam menyampaikan ilmu-ilmu  mengikut bidang yang telah dikuasai oleh seorang guru.Tempoh masa yang telah diambil oleh seorang guru untuk mempelajari suatu bidang yang khusus ialah dalam jangka masa yang lama sebelum berkelayakan untuk menjadi seorang guru. Hal ini demikian, guru yang berpengalaman dan mempunyai ilmu pengetahuan serta kemahiran yang ada dapat menghasilkan generasi yang dapat meneruskan kecemerlangan dan kualiti Pendidikan negara pada masa akan datang. Guru-guru juga diberikan Latihan yang mencukupi  sebelum menamatkan program perguruan yang melayakkan mereka menjadi seorang guru. Kemahiran-kemahiran tersebut merupakan kemahiran seperti teknologi, preofesional, komunikasi, interpersonal dan intrapersonal me Kemahiran-kemahiran tersebut dapat diadaptasi oleh pelajar kelak sebagai penerus kepada kemajuan Pendidikan negara pada masa akan datang.


Guru mempunyai peribadi yang  mulia

 

            Pendidikan yang  cemerlang juga disebabkan oleh sikap peribadi seorang guru dalam etika dan peradaban seharian. Ilmu pengetahuan yang tinggi pada seorang pendidik tidak cukup untuk melahirkan pelajar yang berkualiti untuk meneruskan kecemerlangan Pendidikan di Malaysia. Oleh itu guru bukan sahaja menjadi warga pendidik  bagi mencapai kecemerlnagan tetapi juga bertindak sebagai model peranan bagi merangsang minda cerdas kepada pelajar dan masyarakat. Nilai yang perlu diterapkan oleh seorang guru ialah moral, berpekerti mulia, motivatif, berdaya tahan dan sebagainya. Nilai dan sahsiah guru ini akan menjadikan sebuah Pendidikan itu bukan sahaja cemerlang dari segi akademik malahan dari aspek akhlak dan rohani.

 

 

Guru sebagai individu yang peka akan peredaran masa.

 

                Guru merupakan individu yang akan menjadi contoh kepada generasi seterusnya. Hal ini demikian peredaran masa menuntut profesion keguruan mempunyai peranan yang besa rbagi menyebarkan pengetahuan baharu dan meluaskan konsep Pendidikan yang sesuai dengan era globalisasi. Pengetahuan mengikut peredaran masa seperri ekonomi, pengetahuan saintifik, teknologi, Ict dan sebagainya perlula dikuasai guru agar guru memiliki kualiti yang bersifat kontemporari dan relevan dengan zamannya. Globalisasi merupakan salah satu trend peredaran masa yang terkini yang harus dimiliki oleh seorang guru. Globalisasi bermaksud suatu perubahan yang bersifat global dan lebih terbuka dan tidak mempunyai Batasan sempit dari beberapa aspek seperti aspek kenegaraan, nasionalisme , negara bangsa , kebudayaan tertentu dan sebagainya. Guru yang mengikuti peredaran masa akan sentiasa terdedah dengan Pendidikan yang berada di dalam dan luar negara. Sebagai contoh dari beberapa buah negara yang kian berkembang dari aspek Pendidikan, segala idea-idea yang terhasil direkodkan dan dirakam melaui video untuk digunakan sebagai program Pendidikan guru di Malaysia.

  

Guru sebagai pembimbing.

 

             Tugas guru bukan sahaja menjadi pendidik malahan menjadi seorang pembimbing kepada anak murid ataupun rakan sekerja. Guru hendaklah mempunyai hati yang terbuka dan sedia untuk berkongsi dan menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh murid. Peranan guru sebagai kaunselor dan pembimbing sangat penting bagi memastikan pembangunan manusia yang berilmu dan boleh berfikir untuk untuk membawa perubahan kehidupan manusia kea rah yang lebih selesa dan sempurna.Murid yang seringkali berkongsi mereka kepada guru akan merasa dihargai dan beranggapan bahawa mereka tidak diabaikan seterusnya mendapat bantuan untuk menyelesaikan masalah tersebut. Hal ini demikian, tidak ada murid yang merasa terpinggir Ketika berada di sekolah seterusnya mereka bersemangat dalam menceburi bidang akademik dan membawa kepada kemajuan Pendidikan di Malaysia dan sekaligus mencapai matlamat Pendidikan negara.

 

Kesimpulannya, dengan usaha yang dilakukan menerusi ikatan bersepadu sudah pasti sistem pedidikan negara mampu menharungi cabaran yang sentiasa berubah pada masa ini. Tuntasnya, semangat dalam mempertingkatkan kualiti Pendidikan negara seharusnya menjadi slogan dan iltizam buat warga pendidik kerana dibelakang mereka adanya ribuan anak murid yang berkebolehan dan berkeupayan untuk menjadikan Pendidikan di negara ini menjadi setaraf dan disegani di peringkat global. Harapannya, Hasrat dalam mencapai matlamat Pendidikan dapat direalisasikan sebagai sistem Pendidikan di dunia.


Rujukan

 




No comments:

Post a Comment